Monday, June 25, 2007

Mari belajar spelling....


Today is Monday. Every Monday I teach Basic Adult English to my staffs from 8 - 9am. It's humorous I tell yaaa...My peeps are funny people...ader dari makcik yg dah dah setengah abad sampailah semuda muda 20tahun.

They come from various background..dlm class tu ader minah indon, minah jawa, minah sabah laaa...mek kelate, yg utagha pun by gak, mat nepal, mat myanmar......kira complete la team haku nie..peeps who speaks malay with many accents.

And not surprisingly ada yang I consider quite good considering their level of career for now. I hope they can go far. In my industry, it's necessary.

Anyway, after my recap English class yang 3 weeks overdue because of the banjir, they had a morning briefing before starting their daily work.

So today, of all days AM aku nak brief pasal spelling. Aku pun observe laa.. It was one of the funniest briefing ever...serious...I usually don't let myself go infront of my peeps...malu la kan...

AM tu cakap,

Hari ini saya nak briefing pasal you all punyer spelling dalam loss and breakages book..saya tak tau macamana A buat monthly inventory for this OPE, tapi kalau saya dah lama give up...

No. 1 - Ashtray

Macam maner nak sebut??

Ashtray yer...

So ader yg dgn bersusah payah lah berusaha nak sebut...

"B" macamana sebut?

Asstray..

Haaaa....asstrayy??

Haaa..ass?? aaa..kiss my ass....ass tu pungkok aku!!!

Sebut lagi semua...ashtray...


ASSHHHHHTRAYYYYY.....

Ok...macamane nak eja??

Bukan,

Estray,

Bukan,

Astry

Bukan,

Axtray,

Tetapi,

ASHTRAY......boleh sumer??

Bolehh!!!!

Next - Hi Ball Glass

Spelling dier bukan,

Hibo Glas,

Bukan,

HBG,

Bukan

Hi b galss

Bukan,

H/Boll,

Bukan,

Heibow,

Bukan,

Ebol

Dan Bukan,

Hasbull...

One staff interuppted...

Cik UBA, tu Hasbullah Awang tu....

Aku nak gelak ke tak nak????

Spelling dier sumer adalah...

Hi Ball Glass

Boleh sumer???

BOLEHH!!!

Next we have - Tumbler

Bukan,

Tumblur,

Bukan,

T.Gllas,

Bukan,

Tumble..

Aku pun interrupt,

Tumble tu tergolek ok??

OOOOO....

Macam maner eja nie??

T U M B L E R....

Good....


AM aku pun continue...

Nie..niee...aper nie??? saper bleh explain??

Saose

Saya agak-agak lah..I think it's saucer...tolong yer...ejaan dier bukan saose..


Itulah sekitar our briefing this morning...

But top this ladies and gentlemen....last but not least yg buat aku gelak tergolek-golek...


"SAWANG KENTANG"


Saper tau??


Anyone can figure this out?


Dah tau?

Teka laaa??



Jengg..jengg...jengg....


It's suppose to be....


SHOWER CURTAIN!!!

Aku tak tau laa..indon ker jawa ker, kelantan ker or saper saper laaa...but shower curtain became

sawang kentang???


Beat that..guys.... sesapa ader maid indon cuber tanyer...

Really...I love my peeps..sometimes they make me angry, they make me sad, they make me feel hopeless..but best of all they can also make me laugh like crazy...

Sampai biler2 aku akan ingat sawang kentang nie....





Remember my fellow bloggers....the above is shower curtain and not sawang kentang...

21 comments:

Tynna said...

kekekkekekeke...sounds like food to me sawang kentang!!
u can't blame them babyface..just like the English who speaks 'cockney'..he will say..'showar kurt earn'..so local ppl with slang will be excused saying sawang kentang!!:p

slanggggg right?!!:))

akula said...

HAHHAHAH, Kelakor, gelak golek-golek. Brightens up my day.

itot said...

hahahhaha...
oh rasa cam nak tukar my sawang kentang lah..nak cari kaler ijauu..

Unknown said...

Muahahahaha...actually tgh upset ni tp baca entry UBA trus gelak sorang2...Kelakar giler...sawang kentang? Hahahahaha...

Thx sis for cheering me up...

maklang said...

laa...ingat apalah tadi..kentang dah besawang...

maklang senyum sorang2 kat PC ni...sampai kena tegur!ha..ha..ha..ha..ha..ha...ha..tu ..dia...

D.N.A.S said...

I think penghasilan perkataan sawang kentang melibatkan 3 orang - tukang sebut, tukang sebut semula (merangkap interpreter) dan tukang tulis. Most probably the 3 tukangs came from different parts of the world.

Cik Puan Sri Quzz said...

nak ketawa, tapi cam kesiyan...

Kak Elle said...

nasib baik cikgu tak pengsan kan?

Freak and Geek said...

damn hillarious!

hahahhaha

Anonymous said...

hadui...mcmne la muke kak ams tahan gelak dpn diorg ek ? haha..i'm laughing my head off..aduiii

Anonymous said...

tHiS pOsTiNg ReaLlY mAkE-uP mY dAy. My StaFf ShOulD tHAnKfUl To YoU fOr My GoOD mOod ToDay*WiNk*

Nour said...

I like this entry of yours especially the sawang kentang..where did that come from :P

Da Winged Acrophobic said...

How does one keep a straight face in a class like this?

Cherry said...

teacher, how are you teacher ? may be should get them start blogging ...
bagus usaha mu itu, murniiii sungguh dan good exercise for mulut & perut .. gelakkkkk

bertique said...

hahah lawak giler, reminded me about one of the classes in my ex company.

teacher: where did you perform friday's prayer just now?

student: i went to the MOS-Q.

teacher: huh ??

student: mos-q .. ala masjid la ..

teacher: bukan mos-q la, mosque.

pakat gelak ok!! tapi dia ni mmg saja jek melawak, english ok sebenarnya .. teacher tuh lawa kan, so buli la hahah

UglyButAdorable said...

~blackfeline~

hahaaahaaa...i wonder which state of slang is that?? maybe trengganu..they have this habit of adding g at mostly every word..

~akula~

glad that it brightens up yur day sir..

~itote~

tu la sawang kentang tu dah bersawang dahh...hhheehhh...hehhhh

UglyButAdorable said...

~raden galoh~

auwwww...cheer up sis...big...big...hug...

~maklang~

hehh..hehh..senyum sowang2 yerrr.. cepat2 buat keja..jgn blog hop mnayak sgt...

~dnas~

hhmmm...god theory...maybe is trengganu, kelantan n pahang..hahhahaaa

UglyButAdorable said...

~missy~

alaaa..gelak laa..i pwomise i wun tell my students...hehhh..hehhh

~kak elle~

sis..cikgu kena control gilers....senak perut

~fng~

imagine being there.....

UglyButAdorable said...

~nore~

depan diaorg jer...lepas tuh...gelak habis habisan....depan diaorg senyum sengih jer.control mak oii....

~ABS~

you're welcome.:)

~nour~

i cannot figure out where hey derived that...still wondering...

UglyButAdorable said...

~wa~

welli did loose it a bit.but just a bit...it was hard i tell yaa..

~ninuk~

cikgu pun dah nak sewel niehh...

~bertique~

nowadays kaaannn...but i was pretty sure that y peeps nie genuine...cannot fool me ehh..

elisataufik said...

adehhhh
kelakar giller.
sakit perut gelak..
tengah type ni pun tengah gelak lagi..
:D :D